Virtual Reality
Virtual Reality är årets julklapp!
Ingen jul utan spel under granen. Handelns utredningsinstitut har utsett VR-glasögonen till årets julklapp 2016.

 

Motivering: Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer.
VR-tekniken tar fasta på dessa två trender i kombination. VR-glasögonen som symbol för den nya VR-tekniken och jakten på upplevelser har fått sitt genombrott i år och efterfrågan ökar. Barn som vuxen låter sig förflyttas ut ur hemmet och rakt in i den virtuella verkligheten.

Motiveringen lyder: Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer. VR-tekniken tar fasta på dessa två trender i kombination. VR-glasögonen som symbol för den nya VR-tekniken och jakten på upplevelser har fått sitt genombrott i år och efterfrågan ökar. Barn som vuxen låter sig förflyttas ut ur hemmet och rakt in i den virtuella verkligheten.

VR, eller virtual reality, är ett sätt att visuellt omslutas av en audiovisuell upplevelse, ofta med hjälp av ett glasögonliknande tilbehör. Även fast VR spås ha en stor inverkan på i stort sett all media med rörlig bild så är det onekigen spelbranschen som banat väg för tekniken, och fortsätter att skapa de mest innovativa upplevelserna. När VR blir utsett till årets julklapp är det alltså de facto hela branschen som blir det.

Läs HUI:s pressmeddelande här.

 

 

Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.