Dataspelsbranschens blogg
Per Strömbäck
Varför förstör inte dataspelen Finlands skolresultat?

 

Varför förstör inte dataspelen Finlands skolresultat?
I Dagens Industri den 4 december lanserar PM Nilsson, politisk redaktör, den oväntade teorin att dataspel är del av orsaken till den svenska skolans kräftgång, som aktualiserats av den s k PISA-undersökningen. Stillasittande leder till sämre kondition och sämre skolresultat, lyder resonemanget. Om Nilssons teori har någon relevans, så är det svårt att förstå varför Finlands skolresultat är i världsklass medan de svenska rasar - Finlands dataspelsmarknad är mycket lik Sveriges, sett till såväl utbud och konsumtion som produktion.
De goda nyheterna är att dataspel kan bidra till lösningar både för skolan och fysisk aktivitet. Dataspelens potential för lärande och undervisning är ett stort forskningsfält internationellt, lingvistikprofessorn James Paul Gees What Video Games Have to Teach Us about Learning and Literacy (Palgrave Macmillan, 2007) är ett standardverk på området. Här har skolan mycket att hämta. På senare år har rörelsekänsliga gränssnitt som dansmattor, rörelsekameror och nya styrdon gjort fysisk aktivitet till en stor del av spelupplevelsen.
Det finns således många skäl för PM Nilsson att omvärdera sin syn på spel och skola. Tyvärr säger hans osakliga och osmakliga jämförelse av spelande barn med heroinister nog mer om PM Nilssons kultursyn än dataspelens roll i samhället

I Dagens Industri den 4 december lanserar PM Nilsson, politisk redaktör, den oväntade teorin att dataspel är del av orsaken till den svenska skolans kräftgång, som aktualiserats av den s k PISA-undersökningen. Stillasittande leder till sämre kondition och sämre skolresultat, lyder resonemanget. Om Nilssons teori har någon relevans, så är det svårt att förstå varför Finlands skolresultat är i världsklass medan de svenska rasar - Finlands dataspelsmarknad är mycket lik Sveriges, sett till såväl utbud och konsumtion som produktion.

De goda nyheterna är att dataspel kan bidra till lösningar både för skolan och fysisk aktivitet. Dataspelens potential för lärande och undervisning är ett stort forskningsfält internationellt, lingvistikprofessorn James Paul Gees What Video Games Have to Teach Us about Learning and Literacy (Palgrave Macmillan, 2007) är ett standardverk på området. Här har skolan mycket att hämta. På senare år har rörelsekänsliga gränssnitt som dansmattor, rörelsekameror och nya styrdon gjort fysisk aktivitet till en stor del av spelupplevelsen.

Det finns således många skäl för PM Nilsson att omvärdera sin syn på spel och skola. Tyvärr säger hans osakliga och osmakliga jämförelse av spelande barn med heroinister nog mer om PM Nilssons kultursyn än dataspelens roll i samhället.

 

Kommentarer

  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  arne  6 oktober 2014 09:04
hmm jag gillar denna artikel
  inte arne  5 november 2014 09:35
hmm jag gillar denna artikel
  inte arne  5 november 2014 09:35
hmm jag gillar denna artikel
  inte arne  5 november 2014 09:35
hmm jag gillar denna artikel
  inte arne  5 november 2014 09:35
hmm jag gillar denna artikel
  inte arne  5 november 2014 09:35
hmm jag gillar denna artikel
  inte arne  5 november 2014 09:35
hmm jag gillar denna artikel
  inte arne  5 november 2014 09:35
hmm jag gillar denna artikel
  inte arne  5 november 2014 09:35
hmm jag gillar denna artikel
  arne  5 november 2014 09:36
hmm jag gillar denna artikel
  arne  5 november 2014 09:36
hmm jag gillar denna artikel
  arne  5 november 2014 09:36
hmm jag gillar denna artikel
  arne  5 november 2014 09:36
hmm jag gillar denna artikel
  arne  5 november 2014 09:36
hmm jag gillar denna artikel
  arne  5 november 2014 09:36
hmm jag gillar denna artikel
  arne  5 november 2014 09:36
hmm jag gillar denna artikel
  arne  5 november 2014 09:36
hmm jag gillar denna artikel
  inte heller arne  30 januari 2015 19:24
hmm jag gillar denna artikel
  Namn:
  Kommentar:
Skicka kommentar 
Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.