Dataspelsbranschens blogg
Per Strömbäck
Speldebatt efter massakern i Norge

För att hantera chocken över blodbadet i Norge i fredags försöker vi förstå. Förstå vad som drev mördaren Anders Behring Breivik, hur han kunde göra det obegripliga. Tidningarna ägnar spaltkilometer åt att tolka hans avsikter och bakgrund. Det långa manifest som Breivik skrivit analyseras, liksom de spår han lämnat på internet och i sociala medier. Som vanligt efter massmord i fredstid lanseras teorier om kopplingar till dataspel, detta främmande virus som tros ta över personligheten och leda till våld. I Breiviks fall var det World of Warcraft, han spelade enligt medieuppgifter närmast på heltid under en niomånadersperiod för knappt tio år sen och senare ska han ha använt spelet som ursäkt för att slippa besök på gården där han konstruerade sina bomber. Men uppfattningen att World of Warcraft skapar eremiter bygger på ett missförstånd. Att dra sig undan för att spela World of Warcraft är symtomet på att man är ensam, inte orsaken. Tvärtom erbjuder WoW en meningsfull social gemenskap som är öppen för alla, oavsett vem man är i den vanliga världen. Genom att skapa sin egen karaktär väljer man själv sitt öde och hur andra i spelet ska uppfatta en. Det kan vara som ett andningshål för den som inte riktigt passar in annars. I rapporten "Att leva i World of Warcraft" som Medierådet gav ut häromåret berättar forskarna Jonas Linderoth och Ulrika Bennerstedt (Göteborgs universitet) bland annat om en kvinna som förlorat självförtroendet i kontakten med det motsatta könet efter en misslyckad käkoperation. I World of Warcraft kunde hon bygga upp sin identitet på nytt och till slut träffa en ny partner. World of Warcraft är inget hot mot ensamma personers mentala hälsa, det är en del av lösningen. Att tro att Anders Behring Breiviks WoW-spelande bidrog till att göra honom till massmördare är ett misstag. Han såg sig som soldat i ett heligt krig mot något slags marxist-islamistisk konspiration. Dessutom hade han tillgång till bombmaterial, vapen och stora mängder ammunition. Det bör inte vara någon tvekan om var analysen om orsaker och åtgärder ska ta sin början.

Kommentarer

  Namn:
  Kommentar:
Skicka kommentar 
Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.