Dataspelsbranschens blogg
Per Strömbäck
Dataspelsgalan i Fokus

Dataspelsgalan i Fokus

Ingen missade väl att Dataspelsgalan gick av stapeln med sedvanlig pompa och ståt i torsdags. Stora vinnare var DICE (svenska bästsäljare, årets svenska spel, hederspriset) och Markus Persson/Mojang (Minecraft) som vann Årets talang och Juryns specialpris. Jag hade äran att dela ut priset för årets talang och passade på att påpeka svenska talangers framgångar vid galan på GDC (se tidigare blogginglägg) och även brittiska BAFTA, där racingspelet Twang vann "ones to watch"-kategorin. (Även DICE vann BAFTA, kan tilläggas)

 

Roligast var nog att DICE-grundarna fick sitta i TV4:s morgonsoffa med fian och allt och berätta sin historia. Sist jag satt i den soffan var det en helt annan stämning, den gången handlade det (tro det eller ej) om våldsamma dataspel. Apropå våld och kontroversiellt innehåll: intellektuella tidskriften Fokus tog upp Dataspelsgalan häromveckan, tråkigt nog med en vinkel som bara handlade om hur våldsamma spelen är och med direkta felaktigheter (eller vad säger ni om den här beskrivningen av Mass Effect 2: "Sci-fi-spel där actionhjälten är befälhavare på ett rymdskepp"?). Journalisten och kritikern Orvar Säfström intervjuas i Fokus-artikeln och han säger flera tänkvärda saker om berättandet i spel. Men för egen del grubblar jag över om jämförelsen med berättande i film och litteratur är giltig för dataspel. Om det är något som kännetecknar spel så är det ju interaktiviteten och snarare är spelaren sin egen regissör, medan utvecklarens roll är att skapa intressanta miljöer, objekt och karaktärer att agera med och skapa sin egen berättelse. Snarare är det relevant att jämföra med idrott (spelforskare definierar spel som "regelstyrd lek"), vilket ju också passar bra med dataspelens fäbless för att sätta siffror, poäng, levels och topplistor på allt möjligt. Precis som i sportens värld! Jag nämnde saken för Orvar som höll med, men som också ville jämföra med att spela i rockband. De perspektiven löper i så löper samman i de senaste årens musikspelstrend - väldigt långt från filmens och litteraturens berättelser. Med det perspektivet blir våldsamt innehåll mindre kontroversiellt, menar jag. Interaktionen medger inte den "suspension of disbelief" som det linjära berättandet är så bra på, leken blir aldrig verklighet.

 

Åter till galan, missa inte heller det här Press2Play-reportaget (via SVT) som sammanfattar hela kalaset för den som inte var där.

Kommentarer

  Namn:
  Kommentar:
Skicka kommentar 
Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.