Dataspelsbranschens blogg
Tanvir Mansur
Swedish Game Conference

Den 5-6 oktober gick den andra Swedish Game Conference av stapeln i Skövde. Två heldagar  fullspäckade med seminarier om allt från serious games för rehabilitering till praktiska råd om att göra affärer.

Konferensen gick ut på att ge en bild av hur industrin ser ut idag och ge ökad kunskap till nystartade företag och andra intresserade. De flesta som var där var egenföretagare, studenter, akademiker, branschföreträdare och serious games-intresserade organisationer.

Pete Smith från Sony höll en föreläsning om hur man pitchar spel till förläggare. Bland de främsta tipsen var att utvecklare måste ha konkreta idéer som kan förmedlas på ett övertygande sätt. De förklarade att utvecklare bör tänka på att försöka sammanfatta sina viktigaste poänger på så kort tid som möjligt, se till att förläggare kommer ihåg presentationen och spelet länge. Om utvecklarna inte övar på sitt tal och förbereder sig ordentligt kommer förläggarna inte övertygas: "Failing to prepare is preparing to fail!". Framförallt måste utvecklarna vara beredda på misslyckas fler gånger än de kommer lyckas, då förläggare får väldigt många idéer presenterade för sig. Vid misslyckande påpekade de att utvecklarna borde fråga förläggarna varför de inte ville satsa på deras spel, och få ovärderlig feedback på sin presentation.

Nolan Bushnell, Ataris grundare, var keynote speaker och berättade inspirerat om tv-spelens historia och hur tekniken och spelen kommer att förändras i framtiden. Han förutspådde bland annat att konsolkriget mellan de stora konsolutvecklarna kommer att upphöra eftersom grafiken har nått en punkt då allt ser fotorealistiskt ut. Istället kommer konkurrensen snarare handla om spelmekanik och innehåll i spelen. Det utvecklas ständigt nya sätt att använda spel, allt från EyeToy till Wiimote och Kinect, vilket gör att spelutvecklare måste lära sig att anpassa till dessa format. Naturligtvis tenderar företagen att utveckla spel till de format som de tror är mest lönsamma, men i och med att målgrupperna har förändrats kommer publiken kunna växa större.

Anledningen till att Virtual Reality inte slog igenom är, enligt Bushnell, att det inte fanns något sätt att bli av med åksjukan som användarna upplevde när de spelade. Om man lyckas utveckla ett Virtual Reality där åksjukan inte finns kvar, tror Bushnell att det kommer vara den teknik vi kommer närma oss mer och mer.

Bushnell förklarade att det mest lönsamma i spelindustrin är att inte vara perfektionist. "Never go for perfection. Perfection is too slow. It won't make your product get out on the market". Han menar att spelutvecklare ska göra färdigt spel som säljer bra och inte fokusera på detaljer allt för länge, utan lägga sig på en lagom nivå. Det kommer utvecklaren att tjäna på i längden.

Under torsdagseftermiddagen presenterades projektet Expertkompetens i dataspel, som Dataspelsbranschen och Högskolan i Skövde är en del av. Sveriges första Spelutbildarindex presenterades, vilket gav en bra överblick över vilka utbildningar knutet till spelutveckling som finns i Sverige. 2011 finns det totalt finns 37 utbildningar med sammanlagt 1476 antagna studenter till högskoleprogram och 142 antagna till KY/YH-utbildningar.

Vikten av en riktig spelutvecklingsutbildning presenterades av Niklas Hansson på Game Assembly. Han förklarade att studenter behöver en bra kombination av teoretisk kunskap, praktisk kunskap och praktisk tillämpning. Enbart med dessa delar kan en utbildning ge studenter de verktyg de behöver för att ta sig till arbetsmarknaden.

Peter Zackariasson på Handelshögskolan i Göteborg gav en väldigt bra genomgång av hur spelindustrin ser ut idag och vart den är på väg. Han berättade om spelutveckling ur ett marknadsperspektiv och hur spelutvecklare måste också tänka på marknadsbiten där de utvecklar spel.  Han poängterade även vikten av att när publiken för tv-spel blir bredare kommer även spelföretagen behöva ha en bredare personalsammansättning för att inte bara utveckla spel som tilltalar personer som ser ut som spelutvecklarna själva.

Konferensen avslutades med en livlig paneldiskussion om samverkan mellan akademi och industrin, modererad av Per Strömbäck på Dataspelsbranschen. Paneldeltagarna hade olika uppfattningar om det mesta, men var överens om att utbildningarna utöver undervisning och eget arbete är en bra miljö att växa i, det fick namnet "the greenhouse effect".

Det var en väldigt matig konferens med många spännande möten mellan olika typer av organisationer och människor. Ser redan fram emot nästa!

Tanvir Mansur, är under hösten projektledare på Dataspelsbranschen för projektet Expertkompetens i dataspel.

http://twitter.com/#!/NolanBushnell
Kommentarer

  セイコー 腕時計  16 augusti 2013 10:36
矯正靴 ニューバランス 長い歴史の中でニューバランスが追求し続けてきたシューズのフィット ニューバランス スニーカー 性は、常に最新の技術をもって多くの人々に愛されてきました。new balance 、限定モデルや豊富なバリエーションで注目される街歩 アディダス スニーカー 人気の高いニューバランス。 http://www.newbalancesunikajp.com/選べる履き心地抜群のブランドです。 日本を代 セイコー 腕時計 表する世界的腕時計ブランド。現在では主流 セイコー 時計 初めて開発したメーカーであり、 SEIKO 腕時計 世界的なスポーツ大会で公式を数多く担当 http://www.seikojpinfo.com/ 技術力は今もなお世界の最 セイコー 腕時計 先端であり続けています。比較的 セイコー5 な普及モデルから高帯幅 カシオ 腕時計 広いラインナップを http://www.seikogekiyasu.com/ 擁し、品質の良さ、信 セイコー 腕時計 頼性の高さには定評があります。 シチズン 腕時計 例えば電池の継続的な入 http://www.watchtokyouhot.com/ 手が困難な新興 セイコー 腕時計 国では、電池不 SEIKO 腕時計 要の自動巻き腕時計を提供 セイコー5 、世界中の市 http://www.seikotokusyuu.com/ 場に向けて腕時 計を送りだしています。 ハミルトン 腕時計,ガルーチ 腕時計,ニクソン 腕時計, http://www.watchshijyou.com/
  Namn:
  Kommentar:
Skicka kommentar 
Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.