Dataspelsbranschens blogg
Martin Lindell
Globala svenska bästsäljare

Vilket otroligt år det har varit för svensk spelutveckling. Stora produktioner som Battlefield Bad Company 2 och Just Cause 2 har gått riktigt bra samtidigt som Minecraft kom från ingenstans och blev ett fenomen och svenska indiespel som Continuity vann pris på Independent Games Festival.

När vi sammanställde årets upplaga av rapporten Spelutvecklarindex så ville vi åskådliggöra svenska framgångar utomlands i form av en historiskt topplista med försäljningssiffror. Det var ingen lätt utmaning eftersom många avtal förbjuder utvecklaren att kommunicera försäljningsstatistik, vilket beror på att deras förläggare är börsnoterade bolag som måste hålla en tydlig kommunikation mot sina aktieägare och handeln. Vissa bolag har försvunnit, vilket gör det till ett detektivarbete att leta upp tidigare anställda och hoppas att deras minne är intakt.

Listan är långt från 100 procent korrekt, vilket beror på att vissa data är gamla (senast rapporterade offentliga försäljningssiffra för Battlefield 2 är t.ex. från 2006 och spelet har säkerligen sålt mer sedan dess) och för vissa spel är de helt otillgängliga (som The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay eftersom Vivendi fusionerade med Activision och ansvarige personer som kan besvara förfrågan inte längre är kvar). Vissa spel gäller enbart Norden (som Backpacker 3 där den såldes internationellt på ett sätt som gjorde att ingen har riktig koll på den globala försäljningen). Samtidigt är det kul att se en enorm transparens i vissa fall som Minecraft, där försäljningen redovisas helt öppet på hemsidan.

Hur som helst, årets stora framgångar fick mig att uppdatera listan med bl.a. rapporter från EA på hur mycket Medal of Honor har sålt, siffra för Touchgrind och även givetvis Minecraft. Den aktuella listan presenteras nedan och innehåller samtliga titlar med en försäljning på minst 500 000 exemplar.

Sweden 500k Club

Lanserad avser år då spelet introducerades och uppgift visar från vilket år försäljningssiffran är hämtad.

Tack till bl.a. Stefan Holmqvist, Oskar Burman, Daniel Torbjörnsson, Christofer Sundberg, Jenny Huldschiner, Jens Hvass, Martin Walfisz och David Polfeldt, för att ni tog er tid att hjälpa till med dessa siffror inför Spelutvecklarindex 2009.

Kommentarer

  Simon  20 december 2010 22:47
Intressant, trodde verkligen inte att 1942 sålt i 3 miljoner ex! Annars är det ju kul att se hur jämn Battlefieldserien är. Men var är 2142 och Modern Combat? Sålde de så dåligt?
  Simon  20 december 2010 22:47
Intressant, trodde verkligen inte att 1942 sålt i 3 miljoner ex! Annars är det ju kul att se hur jämn Battlefieldserien är. Men var är 2142 och Modern Combat? Sålde de så dåligt?
  Martin  26 december 2010 22:31
Modern Combat har du på plats 8. Sedan kan det vara så att EA inte gått ut med siffror för vissa av spelen. BF1942 sålde nog mer, men sista publika siffran var 2004.
  Namn:
  Kommentar:
Skicka kommentar 
Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.