Dataspelsbranschens blogg
Jacob Kroon
Ljusa tider för startups i spelbranschen

Antal startups i svensk spelbransch har aldrig varit fler, och förutsättnignarna för nyföretagande har aldrig varit bättre. Karlshamn och Skövde har länge och med stor framgång hållit fortet som Sveriges knytpunkter för nystartade spelföretag med sina respektive inkubatorer, Netport och GSP. Men med allt fler unga företag på jakt efter kapital, lokaler, och handledning (och med en allt större geografisk spridning) behöver vi göra mer.

Glädjande nog har inte mindre än tre nya inkubatorer blivit en verklighet 2016. De är The Game Incubator i Göteborg, Game Startup Academy i Malmö och Sting Test Drive i Stockholm. Därtill kan vi räkna acceleratorprogrammet Stugan, som nyligen examinerade sin andra årskull. Ett uppeggat klimat helt enkelt, för att använda en dålig ordvits.

Som nybliven spelutvecklare med gott om idéer, men mindre kapital, är det definitivt någonting du bör kika närmare på, och söka så fort tillfälle ges. Om inte annat är det alltid spännande att följa företagens resor.

Missa inte heller Egmonts nya riskkapitalfond för etablerade spelutvecklare - Nordisk Film Games.

Svenska utvecklare toppar den digitala marknaden

Strax innan jul publicerade marknadsdataföretaget SuperData en visuell sammanfattning av 2013 års digitala spelförsäljning.

I spelvärldens just nu mest växande segment - mobilspel - regerar svenskutvecklade alster platserna för årets mest nedladdade iOS-spel, både för gratis-appar och betalda. Spelen i fråga är förstås Candy Crush Saga och Minecraft Pocket Edition. På topp 5-listan av de mest sålda konsolspelen återfinns Battlefield 4. Allt som allt är det glasklart hur svenska utvecklare klarat av omväxlingen från fysisk produkt till digitala tjänster. Vi har dels AAA-utvecklare som DICE - Intresset har aldrig varit större för Stockholmsstudions spel - och dels de utvecklare vars existens tog fart i och med den digitala försäljningens möjligheter.

Inget nordiskt land ingick i SuperDatas undersökning av "Västerländska marknader", men man kan med gott samvete anta att de uteblivna ländernas digitala andel för den sakens skull inte är mindre än exempelvis Storbritanniens, eller Polens. Om man ska tro SuperData har den digitala marknaden vuxit med 12 procent 2013, och utgör nu halva totalmarknaden, åtminstone i USA. Att den sociala marknaden stagnerat, vilket många svenska utvecklare redan vittant om, är tydligt när man ser på siffrorna. Mobilspelsmarknaden fortsätter dock i ohämmad takt.

Det blir spännande att se vilka följder detta får för våra svenska utvecklare - positiva, onekligen, men till vilken grad får vi se i Spelutvecklarindex 2013, som släpps i början av september (Dataspelsbranschens årliga sammanställning av svenska spelutvecklares senaste verksamhetsår).

Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.