Dataspelsbranschens blogg
Tanvir Mansur
Swedish Game Conference

Den 5-6 oktober gick den andra Swedish Game Conference av stapeln i Skövde. Två heldagar  fullspäckade med seminarier om allt från serious games för rehabilitering till praktiska råd om att göra affärer.

Konferensen gick ut på att ge en bild av hur industrin ser ut idag och ge ökad kunskap till nystartade företag och andra intresserade. De flesta som var där var egenföretagare, studenter, akademiker, branschföreträdare och serious games-intresserade organisationer.

Pete Smith från Sony höll en föreläsning om hur man pitchar spel till förläggare. Bland de främsta tipsen var att utvecklare måste ha konkreta idéer som kan förmedlas på ett övertygande sätt. De förklarade att utvecklare bör tänka på att försöka sammanfatta sina viktigaste poänger på så kort tid som möjligt, se till att förläggare kommer ihåg presentationen och spelet länge. Om utvecklarna inte övar på sitt tal och förbereder sig ordentligt kommer förläggarna inte övertygas: "Failing to prepare is preparing to fail!". Framförallt måste utvecklarna vara beredda på misslyckas fler gånger än de kommer lyckas, då förläggare får väldigt många idéer presenterade för sig. Vid misslyckande påpekade de att utvecklarna borde fråga förläggarna varför de inte ville satsa på deras spel, och få ovärderlig feedback på sin presentation.

Nolan Bushnell, Ataris grundare, var keynote speaker och berättade inspirerat om tv-spelens historia och hur tekniken och spelen kommer att förändras i framtiden. Han förutspådde bland annat att konsolkriget mellan de stora konsolutvecklarna kommer att upphöra eftersom grafiken har nått en punkt då allt ser fotorealistiskt ut. Istället kommer konkurrensen snarare...  Läs mer

Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.