Dataspelsbranschens blogg
 
1  2 3 4 5 6 
Nästa sida »
Ljusa tider för startups i spelbranschen

Antal startups i svensk spelbransch har aldrig varit fler, och förutsättnignarna för nyföretagande har aldrig varit bättre. Karlshamn och Skövde har länge och med stor framgång hållit fortet som Sveriges knytpunkter för nystartade spelföretag med sina respektive inkubatorer, Netport och GSP. Men med allt fler unga företag på jakt efter kapital, lokaler, och handledning (och med en allt större geografisk spridning) behöver vi göra mer.

Glädjande nog har inte mindre än tre nya inkubatorer blivit en verklighet 2016. De är The Game Incubator i Göteborg, Game Startup Academy i Malmö och Sting Test Drive i Stockholm. Därtill kan vi räkna acceleratorprogrammet Stugan, som nyligen examinerade sin andra årskull. Ett uppeggat klimat helt enkelt, för att använda en dålig ordvits.

Som nybliven spelutvecklare med gott om idéer, men mindre kapital, är det definitivt någonting du bör kika närmare på, och söka så fort tillfälle ges. Om inte annat är det alltid spännande att följa företagens resor.

Missa inte heller Egmonts nya riskkapitalfond för etablerade spelutvecklare - Nordisk Film Games.

Nya momsregler för digitala spel

Från och med den första januari 2015 gäller nya momsregler vid försäljning av digitala spel till konsumenter inom EU. De nya reglerna innebär att momsen för digitala produkter och tjänster som säljs till konsument skall betalas i det land köparen har sin hemvist och inte i det land där säljaren befinner sig.

Om man i dag säljer digitala spel via marknadsplatser/handelsplattformar som iTunes App Store eller Google Play är det få förändringar mot dagens. Det är i dessa fall marknadsplatsen som har ansvar för att momsen betalas in till rätt land, och spelutvecklarens avtal är med marknadsplatsen - inte mot konsumenten.

Om man säljer spel via egna digitala kanaler, till exempel via en egen sajt, behöver man ta hänsyn till de nya reglerna. Skatteverket har tagit fram en tjänst; MOSS, som underlättar momsredovisningen och gör att man som företagare slipper momsregistrera sig i alla EU-länder. Det är viktigt att man anmäler sig till denna tjänst före årsskiftet. Läs mer om informationen från Skatteverket här.

Här finns en EU-genomgång av de regler man måste följa om använder sig av MOSS.

Skatteverket kommer arbeta för tydligare presumtionskrav, vilket vi från spelbranschens sida ser fram emot, och vi förmedlar information och samordnar arbetet i europa genom branschorganisationen. Om ditt företag är berörda är du välkommen att kontakta oss vidare, och glöm inte bort att anmäla dig till MOSS före den 31/12!

Angående köp inuti appar

Fler och fler upptäcker spel på mobiler och surfplattor och de senaste åren har antalet spel ökat explosionsartat, och fler människor, unga som gamla, spelar.

Många av de spel som finns till mobila plattformar är så kallade freemium-spel, det vill säga gratis att ladda ner och pröva, men kan innehålla olika former av köp för att låsa upp mer innehåll, slippa annonsering eller få en rikare spelupplevelse. Flera av dessa spel går att spela utan att köpa någonting alls. Dessa spel låter barn och vuxna med skilda ekonomiska förutsättningar ta del av samma innehåll, och öppnar upp spelmediet till fler målgrupper.

I veckan rapporterades det om hur EU-kommissionen arbetar för ett tydligare regelverk kring hur köp i appar skall få ske, och under det senaste året har både Google och Apple förändrat sina handelsplatser för att färre skall riskera att genomföra köp i appar av misstag.

De svenska utvecklarna håller hög standard och säkerhet, och Dataspelsbranschen håller en öppen dialog med Konsumentverket för att medlemsföretagen vill värna om en lustfylld och säker miljö för barn att spela i. Det råder stor enighet om vikten av tydlighet kring köp inuti appar, samt att hanteringen av reklamationsärenden hos kundtjänst skall vara snabb.

Om man är osäker på hur säkerheten är kan man enkelt själv kontrollera inställningarna på sin mobil eller surfplatta, här finns en guide till Android, och här till iOS.

Vi uppmuntrar också föräldrar att alltid ladda ner, installera och öppna alla spel själva eller tillsammans med sitt barn, att spela själva, och spela tillsammans med sina barn, dels för att känna till de spel barnen spelar, men också...  Läs mer

Undermålig studie kring våld i spel

Angående Malena Ivarssons avhandling om psykosociala reaktioner till våldsamma dataspel.

För det första beklagar vi att Ivarsson har använt sig av spelet Manhunt i sin studie som är ett spel med 18-årsgräns. Åldersgränser bör respekteras, och det finns spel för barn, unga och för vuxna. Läs gärna mer om åldersmärkning av spel hos Statens medieråd. Som branschorganisation välkomnar vi mer forskning om spel, men tyvärr har studien av Ivarsson flera stora brister. Per Strömbäck berättar mer om det i Metro, och i detalj redogör vi nedan några av bristerna i Ivarssons studie:

  1. Ivarsson har fann fysiologiska reaktioner av att spela Manhunt (2004), hos de barn som inte spelar actionspel särskilt ofta, medan sambandet uteblev hos de barn med större vana av liknande spel. Detta tolkar Ivarsson som avtrubbning inför våld, men förklarar inte närmare varför det inte lika gärna kan handla om ökad kännedom av spelmediet, eller vana av att spela liknande spel, och att situationen inte längre är ny.
  2. Studien jämför endast två spel; Animaniacs och Manhunt och hur barns reaktioner skiljer sig mellan just dessa två spel. Ivarsson menar att dessa två spel är lika, men i realiteten är de mycket olika. Det finns ingenting som säger att det är just våldsinslagen i Manhunt som gjort att barn reagerat annorlunda, det kan lika gärna handla om berättandet, musiken, estetiken eller spelsättet. Ivarsson har inte belagt sitt påstående att det är våldsinslagen som påverkar.
  3. Det framgår inte i studien huruvida barnen har fått avsluta spelandet på en naturlig plats i spelet eller inte - motsvarigheten till att avsluta ett kapitel i en bok. Tidigare studier har...  Läs mer
Svenska utvecklare toppar den digitala marknaden

Strax innan jul publicerade marknadsdataföretaget SuperData en visuell sammanfattning av 2013 års digitala spelförsäljning.

I spelvärldens just nu mest växande segment - mobilspel - regerar svenskutvecklade alster platserna för årets mest nedladdade iOS-spel, både för gratis-appar och betalda. Spelen i fråga är förstås Candy Crush Saga och Minecraft Pocket Edition. På topp 5-listan av de mest sålda konsolspelen återfinns Battlefield 4. Allt som allt är det glasklart hur svenska utvecklare klarat av omväxlingen från fysisk produkt till digitala tjänster. Vi har dels AAA-utvecklare som DICE - Intresset har aldrig varit större för Stockholmsstudions spel - och dels de utvecklare vars existens tog fart i och med den digitala försäljningens möjligheter.

Inget nordiskt land ingick i SuperDatas undersökning av "Västerländska marknader", men man kan med gott samvete anta att de uteblivna ländernas digitala andel för den sakens skull inte är mindre än exempelvis Storbritanniens, eller Polens. Om man ska tro SuperData har den digitala marknaden vuxit med 12 procent 2013, och utgör nu halva totalmarknaden, åtminstone i USA. Att den sociala marknaden stagnerat, vilket många svenska utvecklare redan vittant om, är tydligt när man ser på siffrorna. Mobilspelsmarknaden fortsätter dock i ohämmad takt.

Det blir spännande att se vilka följder detta får för våra svenska utvecklare - positiva, onekligen, men till vilken grad får vi se i Spelutvecklarindex 2013, som släpps i början av september (Dataspelsbranschens årliga sammanställning av svenska spelutvecklares senaste verksamhetsår).

 
1  2 3 4 5 6 
Nästa sida »
Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation för Spelplan-ASGD och ANGI. Swedish Games Industry is a joint organisation of ANGI and Spelplan-ASGD.